چارشنبه سوری آمد فصل ایین سلام

ساخت وبلاگ

RAEZ.RAM hasan.ramzannjad:
شبهای بلند زمستان وقتی صدای شلاق باد برتن درختان باغچه حیاط کوچک ما فرود میامد صدای قهقه درختان  را میشنیدم که با تعن برخشم باد می افزودند واین زندانیان همیشگی زمین به امید ازادی از دیو سیاه سرما ازاد خواهند شد ودیری نخواهد گذشت که باد را به سخره گرفته و بخدمت کاری خود دراورند وچون اسفندار شید رسید ترنم باران این نوید را می اورد وچون بیست وپنج روز بگذشت وفقط پنج روز به پایان زمستان ورسیدن بهار بود علی رغم همه تلاشها برای نابودی اداب وسنن اساطیری ایرانیان از سوی زندانیان جهالت نام چهارشنبه سوری تا رگ و پی ان متعصبین خشک مغز را در پی دسیسه سوختن وسوزاندن وانفجار خانه ها وادمها باز داشته بود اما بار هم نمی توانستند رسوم اساطیری را نابود کنند 
شاید بگویید چهار شنبه سوری با اینهمه خسارت نبودش بهتر است انان که از این سنتها می ترسند فورا شما را تایید میکنند چون این وضع را خودشان بوجود اورده اند وشما که کمتر به مطالعه تاریخ سر زمین وملت  واداب ورسوم ان فکر کرده اید همراه دشمنان تاریخ وتمدن ایران زمین شده اید راستی ایا برای یک مرتبه یک ساعت به مفهوم ان اندیشیده اید درباره ان چه می دانید بیایید چون درختان باشیم
قبل از ادامه مقاله توجه شما را به شعر ذیل جلب می نمایم
چارشنبه سوری امد فصل ایین سلام
شستن ارکان انسان ها از فعل حرام
هست این ایین سوری از اساطیر کهن
پنج نیرو میشود تطهیر ومیگیرد  قوام
اولین زان نیروی جانست درجسم بشر
حرکت  انسان از ان نیرو میگیرددوام
دومین دعناست یا وجدان نگهبان تن است
اوست پاسخگوی خیر وشر در روز قیام
سومین یعنی حواس پنجگانه نام بوی
میدهد تشخیص خوب وبدغم وابتسام
چارمین نامش روان  یا روح انکه بعد مرگ
می برد ما راجهنم یا بهشت عل الدوام
پنجمین باشد فروهر خاصه زان خداست
معنی انا الیه را جعون است فی الکلام
هست سوری اتشی  بهر فروهر رهنما
میکنند ده روز روشن مردمان برپشت بام
بوده ان اتش نشانی تا فروهر زاسمان
راه یابد سوی خانه نزد اولاد گرام
مردم از بهر فروهر ها بروبند خانه را
چون نضافت ریشه شیطان نماید انعدام
پنج روز اخر و اول از سال جدید
غیر اتش پنج سنت بوده در نزد عوام
اتش است واش وشال انداختن قاشق زنی
پنجمین هم میر نوروزی بنماید قیام
شرح کامل مینگنجد راعزا اندر غزل
مثنوی میخواهد وهفتاد من کاغذ تمام

هرچه بیشتر وعمیق تر به گذشته وتاریخ گذشته ایران زمین توجه میکنیم بیشتر از عمق فاجعه ای که استعمار بر سر تمدن وفرهنگ این مرز وبوم اورده اگاه میشویم تا انجا که تمام استخوانهایت تیر میکشد وقلبت اتش می گیرد فرهنگی که با عث ترویج انسانیت مهربانی ومحبت .صداقت ویگانه پرستی بوده با دسیسه به ضد انچه بوده مبدل گردیده وبجای فرهنگ خرافه وجای مهر ومحبت نفرت وخشونت وبجای صداقت دروغ وبجای شجاعت چاپلوسی وخلاصه پوچی جای گزین همه حقایق گردیده
بیایید برای یک بار هر سنتی را مورد باز بینی قرار دهیم
ایام نو روز است بهتر است از چارشنبه سوری شروع کنیم همین جشنی که امروز ابتزالی بیش نیست واین ابتذال بی شک  ساخته پرداخته دشمنان ایران  واستعمار انگلیس است 
قبل از هرچیز باید بدانیم جشن سوری یا جشن اتش که پنج روز به اخر هرسال شروع وپنج روز بعد ازسال جدید به اتمام می رسیده وچارشنبه ان  وسیزده بدر نوروز بعد از اسلام وارد موضوع شده 
واما جشن سوری که با انتقال اتش از معابد به بامها وجلو درب خانه ها شروع وبامراسمی خاص با نیاتی خاص همراه بوده
که درپنج روز اخرسال همراه با روشنی وگرمای اتش انجام می شده واین مراسم ایینی برای سلامتی ارکان انسانیت لا زم بوده وهست
از نظر ایرانیان باستان انسان از پنج نیرو تشکیل شده 
اول نیروی جان که موجب کار وتلاش وحرکت درانسان است
دوم نیروی وجدان که  هادی انسان بسوی خیر وشراست ودرقیامت باید پاسخگوی خیر وشر ومحاسبه اعمال باشد ودرایران باستان دعنا نام داشته.
سوم هواس پنج گانه که نیروی تشخیص عطر وطعم زشت وزیباودیدن وشنیدن وحرف زدن است و بوی نام داشته
چهارم نیروی روح وروان واین نیروست که انسان را به جهنم یا بهشت می برد
پنجمین ومهمترین نیرو نیرویی است از ان خداوند که به بشر تفویض شده وبعد از مرگ بسوی یزدان پاک می رود یعنی انا لله وانا الیه راجعون بر این نیرو واقع میشود نه بر هیچ نیروی دیگر ادمی .
واما در ادامه چنانکه درشعر از پنج سنت دیگر هم نام برده شد که هر یک دارای پیشینه وفلسفه ایست وبنده به ذکر نام انها بسنده می کنم 
وتوضیح ان برای وقتی دیگر .
۱- اجیل چهارشنبه سوری که مغزهای خشکبار وبرکه های سردرختی است
۲-مراسم کوزه شکنی کوزه کهنه ای را پراز خاکستر ونمک وزغال وسکه  میکردند وهمه روی پشت بام دور سر می چرخاندند نفر اخر داخل کوچه می انداخت به نیت دور شدن درد وبلا  ومی شکست  وسکه ها را مردم نیازمند بر می داشتند
۳- شال انداختن .افرادنیازمند مخصوصا نو جوانها شلی به کمر می بستند واز پشت بام بداخل حیاط یا
از سردروچه داخل اطاق می کردند وصاحب خانه بدون شناخت صاحب شال مقداری حبوبات یا پارچه وکفش وهر چی داشته به شال می بسته وشال اندازرا خوشحال می کردند
۴-قاشق زنی .اینکار توسط نوجونها انجام می شده بطوریکه با زدن ملاقه یا قاشق یا کاسه طلب چیزی میکرده وکاسه اورو از پشت در می گرفتند وپر بر می گردوندند البته با محتویات کاسه که از هفت خانه بدست امده  اش ابودردا می پختند وبه خانه هایی که مریض داشتند می رساندند برای شفا می خوردند وتا قبل از انقلاب ۵۷ رایج بود
۵-میر نوروزی این سنت تا عهد قاجار کم وبیش اجرا ودر دوره رضا خانی کلا تعطیل شده  اسم او امیر بهار می گذاشتند و‌پنج روز اخر سال جای کدخدا وحاکم رو می گرفته وتمام دستوراتش قابل اجرا بوده ولی در پایان اخرین روز نا پدید می شده وگر نه به علت حکمهایی که داده حاکم اونو سر به نیست می کرده البت حاجی فیروز هم نقش منتقد حکومت وبر ملا کردن جنایت حاکم را داشته که بزبان شعر ونثر تنز تلخ در چهار سوق وبازار اجرا می کرده.ببخشید سرتان درد اوردم

+ نوشته شده در  ۱۴۰۰/۱۲/۲۷ساعت ۱۱ ب.ظ&nbsp توسط حسن رمضان نژاد  | 

عاشورائیان کاشمر هیئت فداییان حضرت علی...
ما را در سایت عاشورائیان کاشمر هیئت فداییان حضرت علی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 6hosyneyh6 بازدید : 164 تاريخ : چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 ساعت: 18:16